Posted by
Fundacja Proturmed

„Partnerstwo-Odra“ podsumowanie pierwszego roku realizacji projektu

„Partnerstwo-Odra“ podsumowanie pierwszego roku realizacji projektu

Rok temu, we wrześniu 2023 r. Visit Berlin rozpoczął realizację projektu „Partnerstwo Odra – Sieć Turystyki Medycznej”, którego celem jest wzmocnienie współpracy w zakresie turystyki medycznej pomiędzy polskimi i niemieckimi ośrodkami z regionów położonych nad rzeką Odrą. 

„Partnerstwo-Odra” jest częścią procesów unijnych mających na celu intensyfikację relacji transgranicznych w różnych obszarach gospodarki. Sieć Turystyki Medycznej ma zbudować nieformalne powiązania podmiotów oferujących usługi turystyczne i medyczne, szczególnie  w zakresie tworzenia wspólnej oferty zabiegowo-rehabilitacyjnej, która ma być promowana na rynkach zagranicznych, głównie arabskich. Więcej o założeniach i zasadach projektu na stronie PARTNERSHIP ODER

Inicjatorem i głównym organizatorem projektu jest organizacja turystyczna Visit Berlin z Niemiec. Partnerem merytorycznym po stronie niemieckiej jest uczelnia Bonn-Rhein-Sieg, a po stronie polskiej Fundacja Proturmed z Gdańska. Interesariuszami projektu są obiekty wellness i spa, kliniki oraz szpitale. Udział w projekcie był współfinansowany przez fundusze europejskie i Visit Berlin.

Na początku funkcjonowania projektu skupiono się na zebraniu zainteresowanych podmiotów po stronie polskiej oraz niemieckiej, a także stworzeniu: brandingu projektu,  materiałów marketingowych i strony internetowej. Aktualnie projekt ma już własne logo, materiały do dystrybucji (ulotkę w czterech wersjach językowych i kartkę pocztowa), a także stronę internetową pod adresem: www.oder-region-health.eu. Są tam umieszczone są informacje o 28 partnerach projektu, ale kolejne podmioty są sukcesywnie dodawane.

Promocja regionu Odry odbywała się głównie przez spotkania z potencjalnymi odbiorcami oferty, promocję partnerów poprzez dystrybucję materiałów na imprezach targowych oraz promocję strony w sieci i mediach. Ponadto zostały uruchomione kanały komunikacyjne projektu na portalach społecznościowych oraz newsletter.

W 2024 r. przedstawiciele projektu promowali go na następujących wydarzeniach:

  • Targi ITB w Berlinie, Niemcy, marzec,
  • Flynas Event w Jeddah & Ryiadh, Arabia Saudyjska, kwiecień,
  • Targi ATM w Dubaju, Zjednoczone Emiraty Arabskie, maj,
  • Targi Acces Abilities w Dubaju, Zjednoczone Emiraty Arabskie, październik.

Kluczowym elementem projektu są cykliczne spotkania uczestników projektu, które odbywają się na przemiennie, raz w Niemczech, raz w Polsce. Umożliwiają one wzajemne poznanie się i nawiązanie relacji biznesowych, stanowią też okazję do bliższego zaznajomienia się z ofertą medyczną i turystyczną poszczególnych destynacji. Dodatkowo wzbogacane są wykładami dotyczącymi zagadnień związanych z organizacją turystyki medycznej lub innymi uzupełniającymi tematami. Wartością spotkań jest także możliwość odwiedzenie placówek medycznych znajdujących się w miastach spotkań.

W 2024 r. odbyły się trzy spotkania integracyjne:

  1.  w Berlinie w lutym,
  2.  w Poznaniu w czerwcu,
  3.  w Dreźnie we wrześniu.

Ponadto udało się zorganizować spotkanie online z przedstawicielem niemieckich kasy chorych. Planowane było jeszcze spotkanie we Wrocławiu, ale najprawdopodobniej odbędzie się dopiero wiosną 2025 r.

Podsumowanie

Po pierwszym roku funkcjonowania trudno jest jeszcze jednoznacznie ocenić projekt pod kątem realizacji wszystkich celów, ponieważ w minionym okresie najwięcej wysiłku wymagało przygotowanie niezbędnych narzędzi, a przede wszystkim zebranie grupy interesariuszy zainteresowanych udziałem w projekcie. Te cele te udało się zrealizować i w tym zakresie osiągnięto sukces.

Na pewno nie udało się spełnić oczekiwań dotyczących konkretnych rezultatów w postaci zdecydowanie większej rozpoznawalności międzynarodowej uczestników projektu oraz zainteresowania ze strony docelowych klientów. Tego typu efekty wymagają jednak czasu, także należy poczekać jeszcze z oceną tego elementu.

Udało się natomiast osiągnąć niewypowiedziany cel, który jest bardzo wartościowy. Większość uczestników spotkań po pierwszy miała okazję nie tylko zobaczyć to, co dokładnie oferują szpitale po drugiej strony granicy, ale także jak są zorganizowane, wyposażone, jaką ma strukturę organizacyjną. Okazało się, że pomimo stosunkowo niewielkiego dystansu geograficznego, funkcjonowanie niemieckich i polskich podmiotów medycznych jest w wielu aspektach bardzo odmienne. Każda ze stron pokazała swoje mocne strony, ale także te słabsze. Dzięki wzajemnemu poznaniu się, podmioty mogły się wzajemnie inspirować oraz uzupełnić swoją ofertę o wartościowe komponenty.

Plany na 2025

Na razie jest pewne, że projekt będzie dalej realizowany przez Visit Berlin. Na bazie doświadczeń z pierwszego roku oraz analizy możliwości zespołu trwają prace nad wyborem narzędzi i planem konkretnych działań w kolejnym roku.

Mamy nadzieję, że uda się wybrać ciekawe i skuteczne działania dla interesariuszy projektu.